Amuci "alszakács" körkérdése:

 
Azt tapasztalom, hogy nincs egy egységes etalon, amihez igazodhatna, amit követendőnek tartana a magyar szakács társadalom.
Ezért is lehetnek ilyen ellentétek, a résztvevők között. Alakulhat itt akármilyen szakmai egyesület, mindaddig csak parttalan vitákba torkollik, a „hogyan”, míg nincs egy erkölcsi, szakmai irányt megjelenítő igazodási pont, ami intézményesül.
Ennél fogva jutott eszembe, hogy jó lenne egy körkérdést intézni mindenkihez aki csak kapcsolatba kerül a bloggal:
-          Van e  Magyarországon vagy bárhol a nagy világban, olyan szakács akit példaképnek tartasz, tartanál?
-          Azt is megírhatnád pár szóban, miért.
 

amuci „alszakács”

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szakacslennek.blog.hu/api/trackback/id/tr302703694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koch 2011.03.02. 13:43:14

Stefan Gebhardt a Chateau Visz, vagy Nicolas Rafael Delgado a MIX étterem séfje?
Példaképnek kéne lennie Gordon Ramsay-nek?

Az első kettő úgy néz ki, hogy végre elmegy Magyarországról, jobb későn, mint soha! Ezek és a még itt maradó „külföldi séfek”, mert már „bizonyítottak” valamelyik halászfaluban, ők veszik el a magyar szakácsok munkahelyét!
Miattuk lett alantas a Magyar nyelv, miattuk feltétel az angol nyelv ismerete, miattuk kell az angol nyelvű önéletrajz, mindezek magyar munkahelyeken, magyar szállodákban, éttermekben!
Ha itt akarnak maradni, itt veszik el a munkát előlünk, akkor tanuljon meg magyarul!!!
Neked is tudni kell az adott ország nyelvét, ha ott akarsz dolgozni!

Harmadik? A média által felkapott idióta üvöltöző barom! Neki kéne példaképnek lenni?
Vagy a magukat „körbeszopó” önjelölt „séfurakat”? (Némedi, Mogyoródi, Végh STB) Ezeknek kéne példaképnek lenni?

NEM! NEM! NEM! NEM és NEM!
Nem ezek a példaképek!
Példaképek azok a SZAKÁCSOK, azok a nem önjelölt SÉFEK, akiknek a nevével nem találkozunk mindenféle bulvár média címlapján, vagy műsorpótló, időkitöltő tévécsatornákon.
Az Ő nevüket kisebb körben ismerjük, de sokkal többen tiszteljük!

Az én példaképeim kiknek sokat köszönhetek, kiktől még igazán meg lehetett tanulni dolgozni és a munkához való hozzáállást, tiszteletet!

Soltész László
Rofusz Károly
Novák Ferenc
Csörgő Péter
Farkas Géza

Baalzebub 2011.03.02. 17:31:37

Ez jó ötlet de mire jó?:)
Sajnos nem lesz több munkahely. kúltúrált körülmények és nem betegre dolgozások.
Sokkal inkább szerintem ha az embereknek itt jobb több stb kell. Összekéne fogni és megmondani h ez meg ez az ára, és nem elvállalni szaré' hugyé' Aki meg tudja a szakmát nem óvni hanem megosztani a fiatalabbal a tudást.

pacemaker · http://steev.extra.hu 2011.03.03. 08:58:13

@Baalzebub: gondolod?...

akkor ezt is elmesélem...
régi motoros vagyok a szakmában... nagyon régi...
mielőtt valaki azzal jönne, hogy elavult vagyok, azt is elmondanám, hogy a legújabb technikákat használom, ötvözve a régi "megszokott" ízekkel... és folyamatosan figyelem az újdonságokat... amit a lehetőségek engednek, azt alkalmazom...

sok-sok tanulóm volt, és sok-sok fiatal segéd úr dolgozott mellettem... tanítottam őket, és megpróbáltam átadni a tudásomat (már amennyire vevők voltak rá)...
ebből a sok fiatalból többen ma már séfként dolgoznak...

aztán...

dolgoztam egy jó helyen (2 éve)... jó fizetésért, jó körülmények között... nem szóltak bele a munkámba... jól ment az étterem, különlegességeket adtunk, jó minőségű alapanyagokból...
ott is voltak fiatalok, akiket tanítgattam, megmutattam mindent, hogyan csinálom...
egyszer csak jön a főnök, és közli: a továbbiakban nincs szüksége rám... ki vagyok rugva! (9 hónapja dolgoztam ott, soha semmi gond nem volt)...
nem értettem... a kérdésemre csak homályos értelmezhetetlen válaszokat kaptam...
amikor szedtem össze a holmimat, odajött a mosogató néni, és elmondta:
véletlenül hallotta, amikor az egyik fiatal beszélt a főnökkel... a következőről:
ő már megtanult mindent a séf úrtól... tud mindent... és olcsóbbért vállalja, mint a séf úr!!!!!

adjam át a tudásom bárkinek is????... ezek után????...

még valami...
kénytelen vagyok elvállalni hugyé-szaré a munkát... mert különben nem lesz munkám, és éhenhal a család...
mert az asztalosból, kertészből, géplakatosból, stb. 3-6 hónap alatt "kiképzett" "szakácsok" olyan mértékben lenyomták a béreket, hogy az hihetetlen... és a tulajokat csak ez érdekli... minél olcsóbb munkaerővel megúszni!...

pacemaker · http://steev.extra.hu 2011.03.03. 09:04:37

És néhány név, akiktől sokat tanultam annak idején:

Walter Endre
Szepesi Iván
Verrasztó Gábor
Losits Antal
Lukács István
Tárgyik Sándor
Rófusz Károly

amuci 2011.03.03. 20:35:09

@pacemaker: Az a főnök aki ilyen döntést hoz, nem is érdemel rendes szakembert. Pusztuljon bele a szarba, amit maga köré kavar.
A béreket nem a szakácsok, hanem a tulajdonosok adják.
Szűkebb pátriámban is az a szokás, hogy hoznak egy neves séfet irányítani heti 2 napot, majd felvesznek mellé két pancsert, aztán néhány hónap múlva elkezdenek vakarózni, hogy csak jobb lenne valami hozzá értő, de akkora már el van szarva nem csak a hely, hanem a költségvetése is. Aztán tegyél csodát.

ehran 2011.03.08. 13:40:01

@Koch: Már hogy ez ugye visszafelé is kellene, hogy működjön, nem? Tehát akkor egy magyar se kaphasson külföldön munkát, minél előbb takarodjanak onnan ("jobb későn mint soha"), meg különben se tanuljunk nyelveket, mert minek.
Jézusom, az ilyen ember gondolom annak örülne, ha lenne egy fedele az országnak, és azt magunkra húzhatnánk. Persze a következményekkel nem számol. Felmerült már benned, hogy nincs 15 millió ember a világon, aki beszél magyarul, azaz kb. kerekítési hiba vagyunk, így aki kicsit is normális, annak nem mások kellene hogy mondják, tanuljon nyelvet, hanem magától kellene szorgalmaznia. A legnagyobb újítás, amit bevezettek az oktatási rendszerben az elmúlt években, hogy már az oviban tanítanak valamilyen idegen nyelvet.
Nyilván dolgoztál együtt Gebhardttal vagy Delgadoval, azért nyilatkozol ilyen bátran róluk, hogy csak könnyebb lesz nélkülük. Én speciel tudom, miért megy el Delgado, és lehet meglepődnél. Ja, és ettem is a főztjét, mondjuk kíváncsi lennék, Te mit tudnál nyújtani vele összehasonlításban, persze azonos feltételek között.

Koch 2011.03.08. 14:38:09

@ehran:

Kedves ehran!
"Már hogy ez ugye visszafelé is kellene, hogy működjön, nem?"

Miért nem így működik?
Sőt! Mégígyebbül :-))
Tőlem követelmény az angol és/vagy német nyelvtudás, ha ki akarok menni dolgozni. Ez így is van rendjén.
De, tőlem követelmény az angol és/vagy német nyelvtudás és ezen nyelveken megírt önéletrajz még Magyarországon is!

Én nem dolgoztam és nem is ettem az említett urak főztjéből, szégyenlem, de nem is érdekelnek.
Mint írtam sokkal több névtelen szakember van elfelejtve itt a hazádban is. (Nem Mogyoródi, nem Némedi, nem Végh nem a Konyhafőnökök Egyesületének tagjaira gondolok)Kutatásaid során nem ártana, Nekik is kis időt szentelned!!!!
Miért megy el Delgado Te tudod! Légy rá büszke, a "bennfentes" büszkeségével veregesd a válad.
Nekem a lényeg, hogy elmegy és a helyét egy arra érdemes Magyar Szakács láthatja el (talán).

Nyelvi hozzászólásaiddal alapjában egyetértek, de ebben témában nem foglalkozom többet veled, mert a téma lényege nem arról szól, amire reagálsz.

Ui.: Valószínűleg kis sznob begyed és urbanizált európaiságod megalapozza "fanságod", mint írtam a fenti urak nem dobogtatják meg szívemet, de egyszer a teraszomon ehetnél beszarnál a gyönyörtől!

:-)))))))))))))))))))

ehran 2011.03.08. 15:02:20

@Koch: Arra gondoltam, hogy annak már kevésbé örülnének a magyar szakácsok, ha nem dolgozhatnának külföldön.
A nyelvet meg azt hiszem megindokoltam: a magyar sajna nem világnyelv, a francia, angol, spanyol meg igen - a francia meg ráadásul a konyha szaknyelve is. A magyar szakácsoknak ciki, ha nem beszélik egyiket sem, de ha már nekem kell magyaráznom, hogy nem egy külső kényszerként kellene a nyelvtanulásra tekintened, hanem a Te jól felfogott érdeked lenne, akkor megette a fene az egészet. Amúgy segítek, már majd minden területen szerepel a feltételek között a nyelvtudás, itt meg ugye egyenesen idegenforgalomról és vendéglátásról van szó, tehát végképp nem értem a problémádat.
"Kutatásaim" során meglehetősen sok étteremben megfordultam itthon, de meg kell jegyeznem, a saját tapasztalataim alapján (! tehát nem állítom, hogy mindenkire igaz, csak amit eddig én láttam, beismerem, a teljes képhez képest kis szeletet) a "névtelenek" nem véletlenül azok. Delgadónál azoknál messze jobbat ettem, szóval én mint vendég, veszteségnek érzem a távozását, és ez szerintem nem nekem ciki. Azzal meg, hogy miért megy el, nem dicsekedni akartam, hanem hogy ha ismernéd az indokait, lehet hogy Te szégyellenéd magad, vagy rájönnél, hogy a külföldi szakács is találkozhat nálunk ugyanazokkal a problémákkal, mint egy magyar szakács, mint amik ellen elméletileg Te is küzdesz. És innentől kezdve az örömködésed a távozásán ezen dolgok erősödését támogatja.
A sznobot már fel sem veszem, mert tapasztalatom szerint mindenki az mások szerint, de azt gondolom, a nyitott világnézet nem urbanizáció és sznobizmus kérdése, hanem józan gondolkozásé. Egyszer próbálnád végiggondolni, mivel járna az általad igényelt elzárkózásunk, sikítva futnál világgá. Amúgy meg ha én "beszarnék a gyönyörtől a főztödet kóstolván", akkor már lenne legalább 1-2 Michelin csillagod és minimum 18 pontod a GM-ben, mert ez az esemény eddig még ilyen helyeken sem következett be. ;)

Koch 2011.03.08. 18:36:19

@ehran:
Csak emlékeztetni szeretnélek előző hozászolásomban jeleztem, hogy nem folytatom veled a nyelvi vitát, most sem arról beszélsz, mi az eredeti bajom a nyelvi ellentétekről. Vagy én mondom (írom) rosszul, vagy Te értelmezed teljesen másképp. Mindegy a lényegen nem változtat. Tehát a nyelvi problémákra:

!!!!!ÁMEN!!!!

Kövezkező,
Ha már idézel tőlem azt tedd pontosan, vagy sehogy!
Én nem írtam, hogy a főztömet kóstolván szarsz be a gyönyörtől, én az alábbit írtam:
"egyszer a teraszomon ehetnél beszarnál a gyönyörtől!"

Ebből is látszik felületességed a másra reagálok mint a téma. Lehet, hogy Te olvasol rosszul és nem mások írnak rosszul?!

Bár eddig azt hittem, hogy Te tudod ki vagyok és a teraszt össze tudod hozni a mondandómmal, de ezek szerint mégsem.
:-))

Más közösen látogatott oldalakon sem szolok hozzá szakmai kérdésekhez.
Miért?
Mert ez valahol mindenkinek az álláspontját, felkészültségét és nem utolsó sorban akaratos, erőszakos hozzáállását képviseli! Amiben semmilyen körülmények között sem szeretnék belefonódni. (Lásd saját véleményed a nyelvi hozzáállásról, pedig az nem is szakmai)

Ezért jönnek létre ehhez hasonló oldalak ideig-órákig, ahol nem a szakmai dolgokról van szó, hanem a mindennapi kizsákmányolásról, szakácsok kihasználásáról és minden egyébről.

Ha nincs szakmai érdekképviselet, ami ér is valamit, ha nincs törvényes ellenőrzés, mert mindenkinek van érdekeltsége a vendéglátásban.
Amíg két-három ember munkáját akarják elvégeztetni egy emberrel, amíg 16 órás munkanapok vannak, amíg nagy dumás (itt leírhatom a másikon nem) szart sem érő emberek mondják a semmire se jó "okosságot", lásd Pl.: Kiss Krisztián (nem a szakács), Némedi József a Magyar Konyhafőnökök Egyesületének elnöke, ki egy huszadrangú és olyan is színvonalú menza üzletvezetője, ahol a legnagyobb szakmai kihívás az egymást követő napokon, hol tejbegríz, hol tejberizs közül melyik következik?!
Ahol 250 fő ebédeltetését két büfé mellett tízen végzik plusz a büfések?
És ő a "valaki"?
Az ők magukat kinevezett egymás faszát szopó senkik?!

Tehát a mostani hozzászólásomon elvesztetted volna a fonalat, akkor összegzem Neked!
Ez nem a "hej", vagy a "bűvös", itt elsősorban nem a szakmai hozzászólásodra van szükség, ergo nem szakmai a "Delgado haza", hanem inkább Magyar Szakács Üresedési Hely Lehetősége! :-)

Névtelenek, "névtelenek"?
Sajnos rossz időben születtek, nem volt internet, nem voltak felkapva média által, nem volt PR. menedzserük, nem volt "ehran" ki a nevüket blog-ba szedi.
Lehet, hogy elfeledik Őket egy idő után, mert nevüket nem őrzi az éter, de nevük sokkal jobban cseng még egy darabig!

ehran 2011.03.08. 23:58:04

@Koch: Nem, szerintem nem értelek félre a nyelvi dologban, egyértelműen az a véleményem, hogy nem túlzó _Magyarországon_ egy munkahelyen elvárni az idegennyelv ismeretét. De oké, hagyjuk, lehet tényleg csak elbeszélünk egymás mellett.
Bocs, hogy az adott környezetben, egy egyféleképpen értelmezhető mondatot úgy értettem, ahogy bárki értené. Idézni valóban nem idéztem pontosan, mea culpa. Tehát nem tudtam, hogy fosatós a teraszod, de akkor ezek szerint ez valami természeti csoda, vagy ennyire szennyezett? Kérlek magyarázd meg, mire is gondoltál.

"Mert ez valahol mindenkinek az álláspontját, felkészültségét és nem utolsó sorban akaratos, erőszakos hozzáállását képviseli! Amiben semmilyen körülmények között sem szeretnék belefonódni."
Aha, mert a saját oldaladon nem így van? (bár mondjuk eleve nem értek egyet, mert ez kb. azt sugallja így, hogy minden hozzászólás akaratos, erőszakos, ami marhaság lenne)
Amúgy ha más, közösen látogatott oldalakon nem szólsz hozzá, akkor mégis honnan kéne tudnom, ki vagy? Csak kérdem.
A szakmai érdekképviselettel egyetértek, de a mai napig nem bírom felfogni, hogy miért lesz jobb általánosságban a szakácsok helyzete attól, mert 2 külföldi séf elmegy, és miért jó ezen örömködni. Ide a nagykést, hogy több magyar szakács dolgozik külföldön, mint amennyi külföldi nálunk.
Megjegyzem akiket név szerint emlegetsz, azokat nem ismerem, szóval ők számomra nem "valakik". De ha már itt tartunk, akkor hogy konkrétan is gyűlölködhess a preferenciáimon, tessék, itt van pár név, akiket én a hazai szakácsok közül ismerek, kóstoltam a főztjét és "valakiknek" tartok (nem lesz benne mindenki): Takács Lajos, Várvízi Péter, Bíró Lajos, Segal Viktor, Sárközi Ákos, Litauszki Zsolt, Fazekas László (Arcade), Jahni László, ...

Ja bocs, én a jelenlegi szakácsokról beszéltem, hadd ne az én hibám legyen, hogy régebbieket nem ismertem. Amúgy ha már "ki mit ért a másik kommentjébőlt" játszunk, akkor felhívnám a figyelmedet, hogy részemről beismertem, messze nem ismerek mindenkit illetve minden éttermet az országban, de a megismertekből a tapasztalatom alapján akiket nem nagyon emlegetnek a különböző médiában, azokat általában nem is érdemes.

"Ez nem a "hej", vagy a "bűvös", itt elsősorban nem a szakmai hozzászólásodra van szükség, ergo nem szakmai a "Delgado haza", hanem inkább Magyar Szakács Üresedési Hely Lehetősége! :-) "
Te meg akkor ne ringasd magad abba a hitbe, hogy ez itt bármilyen szintű érdekképviselet lenne, ez csak nettó gyűlölködés.

Koch 2011.03.09. 08:07:22

ehran:

Ez nem érdekképviseletei oldal! Nem is szeretném, ha az lenne!
Ez egy olyan oldal, ahol a hétköznapi szakácsok kipanaszkodhatják magukat, sőt mi több köpködhetnek is az általad sztárolt faszkalapokra! Vagy akár rád!

Na meg még ami fontos ezen az oldalon, hogy az általad preferált, mindig hangoztatott internet anonimitás, nick név mögé bújva többet megenged, mint saját néven regizet egyéb oldalak lehetőségei.

Itt például megtehetem, hogy azt mondjam, hogy Te egy barom vagy!

Egyébként akik nem ismernek az éterben, azoknak elmondom, hogy nem egyedül vagyok ezzel a véleményen.

Ez mélre jött egy ismerős barátomtól, mert akik ismernek vitázni sem akarnak veled.
Talán "Hapci" a legkitartóbb :-))

".........ehrant hagyd a fenébe... nem érdemes vele vitatkozni, kiforgat mindent... az életben nem fogja megérteni, hogy ez itt MAGYARORSZÁG... MAGYARUL beszélünk... és aki idejön, az tanuljon meg magyarul, ne nekünk kelljen megtanulni az ő nyelvét, ha dolgozni akarunk a saját hazánkban... hogy nem csak az ő általa sztárolt éttermek a jók... hogy van sok... ahogy írtad... névtelen szakács, aki lehet, hogy jobb az ő általa sztároltaknál...

és bocs, de most nincs energiám még vele is agyalni... így is zizi vagyok... sőt erősen rongyosak az idegeim...." (sic)

Miért rongyosak az idegei?
- Megírta, mert mindennapi szakács gondjaival küzd, ki van zsákmányolva, hajt a semmiért és még mosogat is személyzet hiánya miatt.

Az, hogy Oscar díjas Magyar szakács nevét nem ismered, az a te szégyened, lehet, hogy Őket kéne jobban felkutatnod!
Ja, persze! Nincs róluk a netten hosszú sztárolás, így neked is nehéz lenne ollózgatni, kimásolni és "sznobcsokorba" szedni.

A Te neveidről Kb:. az a véleményem mint a Étrend bagázsról, legfeljebb más okok miatt, de a végeredmény ugyan az.

ehran 2011.03.09. 10:53:01

@Koch: :D Ki ez a hülye turbómagyar, aki képes volt ilyet leírni? :) Kérlek mond, hogy nem szakács, vagy egyéb, a VENDÉGLÁTÁS!! területén dolgozó ember! Tudod, vendéglátás - idegenforgalom - turizmus - külföldi turisták. "Jajj, nehogy idegen nyelvet kelljen beszélnünk, majd a turista is megtanul magyarul, ha meg mégse, akkor röhöghetünk rajta, milyen hülye, nem bírja megértetni magát velünk, pedig 4 nyelven is próbálkozik!"
Uramisten, azt gondolnám, hogy ilyen emberek csak rendőrviccekben meg rajzfilmekben léteznek.

Megjegyzem, immár harmadszor írom, hogy nem önmagában a panaszkodással van a bajom, mert szerintem is van okuk rá a szakácsoknak, drasztikus változásokra lenne szükség a területen. Csak ahogy Te itt csinálod néha, az a siralmas.

Az internetes anonimitással továbbra sincs bajom, ellenben a netikett betartása már inkább mániám lenne, ami kimondja többek közt, hogy nem illik több nicket használni, névtelenül gyalázkodni, illetve hogy tartsuk be a kulturált társalgási szabályokat. De hát ez is csak azoknak ismerős, akik elég korán kezdték használni a netet, ide vezet, ha mindenki rászabadul. :)

Bocs, én az általam felsorolt szakácsokat nem a díjaikról ismerem, hanem mert nagyon jót ettem náluk. De hát ez van, ha valaki mindenféle díjak mögé bújik, a konyhai teljesítményt meg inkább ne firtassuk. De tudod mit, kérek egy étterem nevet, ahol ki lehetne próbálni az említett urat - nem ígérem, hogy mindenképp felkeresem, jó lenne, ha Budapesti lenne, mert általában gyalogos üzemmódban vagyok, és mostanában nincs túl sok időm utazgatni.
Most már arra is kíváncsi lennék, Te mit teljesítesz a konyhában, mi alapján van meg a véleményed - a nyilvánvaló irigységen kívül - az említett urakról. Mondjuk Várvíziről vagy Fazekas Lászlóról - rájuk még azt sem mondhatod, hogy állandóan előtérbe tolják magukat, és ez keltene visszatetszést. Mindenesetre az arcod az kétségtelenül nagy, mondom, nagyon kíváncsi lennék a mellé nyújtott teljesítményre is (mert ha az rendben van, akkor a nagy arc is megbocsátható szerintem).

Koch 2011.03.09. 12:24:51

@ehran:

Ah! ehran Ah!
Mondod a magadét Te is, mind mindenki más! Te is a "bolond lukból, bolond szél fúj" kategóriába tartozol :)(mielőtt kontráznál, én is. Rendben?)

Persze, hogy vendéglátós, sőt szakács az illető. Több hasonló felesleges okoskodású (mert másról okoskodsz, mint amiről szó van)vitátok volt. Mint mindig, most is "AMEN" után is azt fújod, amiről szó sem volt.
Utoljára a kedvedért írom le.
Amit mondasz, amit egyfolytában szajkózol abban igazad van egyetértek, egyetértünk veled!
Lassan írom, hogy még Te is megértsd:
DE NEM ERRŐL VAN SZÓ!

De a kérdésed alapján ezek szerint okoskodó hozzászólásaidat az asztalosok, az építőiparosok és egyéb szakmáknál is megteszed, ha nem vagy tisztában honnan is ismerhetnek?!

Szerencsére nagy arcosságomat olyan mondja, aki nem mond semmit!
Ha a Némedi féle véleményem adja azzal sem vagyok nagy arc, amit nyújt az túl szar.
Irigy, "barátaidra" szintén nem vagyok, hacsak nem az ilyen irányú ambiciózus, exhibicionizmusukra.
Segál Viktor meghívását egy főző bemutatóra ezek hiánya miatt utasítottam vissza.
Szakmailag tisztelem Őket, tehát, ha valamit így értelmeztél, akkor megint lukra futottál!

Hogy az én főztömet edd az nem motivál, de sajnos Feri bácsi főztjét már nem is eheted sehol, talán már együtt főz Lontai Egon, vagy Papp Endre Vendéglátós Ikonokkal.
De neked ezek a nevek úgy sem mondanak semmit!

ehran 2011.03.09. 13:07:21

@Koch:
"Lassan írom, hogy még Te is megértsd:
DE NEM ERRŐL VAN SZÓ!"
Akkor mégis miről? Nehezményezed, hogy feltétel Magyarországon, magyar munkahelyen az idegen nyelv kívánalma. Idézem is: "De, tőlem követelmény az angol és/vagy német nyelvtudás és ezen nyelveken megírt önéletrajz még Magyarországon is!"
Leírja a másik okos, hogy: "ez itt MAGYARORSZÁG... MAGYARUL beszélünk... és aki idejön, az tanuljon meg magyarul, ne nekünk kelljen megtanulni az ő nyelvét, ha dolgozni akarunk a saját hazánkban"
Én erről beszélek, hogy ez nevetséges, hogy ezen hőbörögtök, TERMÉSZETES, hogy ma már ez követelmény, pláne a vendéglátásban. Bocs, ha nem erre gondoltál, akkor tanulj meg egyértelműen fogalmazni (magyarul ;)), mert mást nem lehet a mondandódból kivenni, mint amiről jártatom a pofámat. Ezek után fogalmam sincs, miben értesz mégis egyet velem.

"De a kérdésed alapján ezek szerint okoskodó hozzászólásaidat az asztalosok, az építőiparosok és egyéb szakmáknál is megteszed, ha nem vagy tisztában honnan is ismerhetnek?!"
Tudom, hülye vagyok, de nem baj, ha ezt nem értem? Az asztalosság, építőipar nem hobbim. Semennyit nem értek hozzá, még csak igénybe sem szoktam venni erről a területről szolgáltatást, hál' istennek (nyilván 1-2 elszórt alkalmat kivéve).

Hagyd már azt a Némedit, azt se tudom, ki az, innentől fogalmam sincs, érdemes-e arra, amit róla gondolsz, vagy sem. Az arcosságodat innen vettem: "A Te neveidről Kb:. az a véleményem mint a Étrend bagázsról, legfeljebb más okok miatt, de a végeredmény ugyan az."
Ugyanakkor, ha jól értem, az Étrendről ezt írtad korábban: "Konyha nélküli, magát, egymást (egymás f...át szopó) kinevezők" - Ezt összekötve (figyelj, magyar nyelv oktatás!) akkor az én "neveimről" is ez a véleményed. :) Ja és ezek után azt sem értem, honnan kellett volna leesnie, hogy mindeközben "szakmailag tiszteled őket". De jó, hogy szerinted még én vagyok hülye a mondandódhoz.

"De neked ezek a nevek úgy sem mondanak semmit! "
Miért kellene, hogy mondjanak, ha - állításod szerint - nem írtak róluk, nem voltak ismertek, és nem is ettem/ehetek a főztjükből? Lol.

Koch 2011.03.10. 08:02:04

@ehran:

"............. ehran netes zsargonnal: troll... vagyis mindegy mibe, de beleköt... és, ha valaki "rákattan", akkor nyomja ezerrel... osztja az észt... folyamatosan...

de az már nem jön le neki, hogy a szakácsok a legritkább esetben találkoznak vendéggel... max. néha a séf... én is ki szoktam néha menni... érdekes, megoldom a társalgást idegennyelv tudás nélkül is a külföldiekkel... valamelyik pincér tolmácsol... ennyi...
az egyébként nekem is természetes, hogy akik közvetlenül érintkeznek a vendéggel, azok igenis beszéljenek akár több nyelven... de a szakácsnak csak azért kell tudnia, azért követelmény angolul, németül, stb. beszélnie.... mert a kis hazánkban vendégmunkás séfecske nem hajlandó megtanulni magyarul... saját hazájukban ezek általában senkik... másod, harmadrangú éttermekben, camping pizzériájában voltak szakácsok... ráadásul annyi fizetést zsebelnek be egymaguk, mint a mögöttük dolgozó teljes konyhai személyzet... nem beszélve az egyéb juttatásokról, amit egy hazai séf soha nem kapna meg (lakás, autó, telefon stb.)...
mindez csak azért, hogy a tulaj elmondhassa: itt Hanzi a séf stájerországbúl..

milyen érdekes... a kínainál nem volt követelmény, hogy tudjak kínaiul... sőt... volt Etióp főnököm is már... ott is magyarul beszéltünk... idejöttek dolgozni, vállalkozni... és megtanultak magyarul...
csak a nyugat-európaiaknak snassz... a nagy arcuk mellé...

lenéznek minket... nekik a balkán vagyunk...

mit szólna ehran, ha kapna hirtelen egy maláj főnököt... és csak akkor maradna meg az állása, ha megtanul malájul....." (sic)

ehran 2011.03.10. 10:26:10

@Koch: Csak nem cheflaszlo? ;) Amúgy miért nem személyesen kommentál ide a nagy hős? És kérlek ne mondd, hogy azért, mert nincs kedve velem vitatkozni, mert most is ezt teszi, csak rajtad keresztül. :)

Aha, és olyat se csinálhat az étterem - pláne hotelé - hogy vendégszereplésre hív külföldi séfet; hogy olyan (nemzetközi) rendezvény van, ahol egyeztetni szeretnének az étterem szakácsával; hogy valami seggfej külföldi celeb száll meg, speckó étrenddel, ami szintén egyeztetést igényel; netán olyan a szálloda/étterem vezetősége, hogy elvárná a szakácstól, hogy tovább fejlessze magát - ehhez pedig óhatatlanul ki kell tekinteni országon kívülre is; esetleg egyenesen azt tervezik, hogy kiküldik külföldre is (pláne szállodaláncnál) tanulni kicsit - de a sor még hosszan folytatható lenne, milyen szituációk fordulhatnak elő, ahol szükség lehet alapfokú nyelvtudásra. De örülök, hogy csak addig terjed a fantázia, hogy esetleg ki kell menni a vendéghez beszélni vele. Lol már.

"ráadásul annyi fizetést zsebelnek be egymaguk, mint a mögöttük dolgozó teljes konyhai személyzet... nem beszélve az egyéb juttatásokról, amit egy hazai séf soha nem kapna meg (lakás, autó, telefon stb.)..."
Tessék, itt a lényeg, látszik, hogy csak a sértett irigység vezérli. Szánalmas.

Ha kapnék egy maláj főnököt, akkor eldönteném, hogy ér-e annyit az állás, hogy malájul tanuljak vagy sem. De nem azon hőbörögnék, hogy mit képzelnek ezek, hogy a saját országomban nyelveket kell tanulnom. Az egyik legjobb haverom fél éve kapott francia főnököt. Már társalgási szinten beszél franciául, és örül, mint majom a farkának, mert nyáron őt is kiküldik a párizsi konferenciájukra. De tényleg ne lássatok túl a saját ostobaságotokon, még a végén tanultok valamit, és kínosnak fog tűnni az eddigi életszemléletetek.

Koch 2011.03.10. 10:37:43

@ehran:

ÁMEN

Mesélj arról, hova mész ma féláron enni!

ehran 2011.03.10. 10:52:13

@Koch: Sehová, este Várvízivel készítünk mártásokat. ;)
Egyébként mennék, mert veletek ellentétben nem gondolom, hogy ez ciki lenne - körülményektől függően amúgy is havonta 4-6x járok vacsorázni étterembe + pár ebédmenüs történet. Mivel perpill ez a hobbim, erre költök. Egyébként az Alabárdosban voltunk hétfőn, és ők kiterjesztették az akciót arra a napra is. Beszélgettem utána Attilával, igazából annyi volt csak a meglátása, hogy feleslegesnek tartotta, mert amúgy is jól szokott menni a ház. Oké, nyilván most nem 60-80%-on voltak foglalva, hanem 80-100%-on, ez mindenképp többletmunka, de vendégként nem tűnt kevésbé gördülékenynek az este, mint egyébként szokott lenni, és az ételek minőségében sem volt észrevehető eltérés.

Koch 2011.03.10. 17:58:42

@ehran:

"..Várvízivel készítünk mártásokat.."

Erről küldhetnél építő képes beszámolót a dolcsvitafan@gmail.com -ra, akár okulásomra, akár önálló posztnak (amelyikhez hozzájárulsz), hogy szakmai ízelítő is legyen ezen oldalon.

ehran 2011.03.10. 23:38:33

@Koch: Mondjuk az előzmények fényében azért lássuk be, érdekes kérés ez, nem mondhatnánk, hogy az eddigi "kapcsolatunk" megalapozna egy ilyen jellegű együttműködést, de nem ezért nem küldök. Hanem mert ez egy még futó kurzus része, lássuk be, nem lenne korrekt velük szemben, ha én most "kitálalnám" az óra anyagát, arról nem beszélve, hogy a Várvízi tudta nélkül eleve nem is tehetném. Képet ráadásul nem is készítettem, szerintem az most olyan sokat nem segített volna. A tematikáról viszont szívesen írok pár szót: meleg mártások adták az óra anyagát, és ez persze egyfajta felvezetés volt, hiszen a rendelkezésre álló 3-4 óra még ennyihez is szinte kevés, így egyelőre leginkább a meleg mártások alapját kitevő alaplevekről és jus-kről volt szó - eleve helyre lett téve, hogy a "jus" rosszul került be a magyar konyhanyelvbe, és hogy pontosan mi is az. Beszéltünk 6 alapléről (borjú, marha, szárnyas, vad, zöldség, hal): összetétel; milyen húsrészek, milyen és mennyi zöldség; indítás; fűszerezés (inkább a hiánya :)); hőmérsékletek; idők; miért muszáj "pazarolni", ha minőségi ételt akar az ember, stb. - persze nyilván elmagyarázva, hogy nincs 1 üdvözítő módszer csak variációk miriádja, pár konkrét példával (saját recept, Ducasse, Berasategui módszere, stb.). Végül 6 alaplé készült - pontosabban mi csak tovább vittük, hiszen ennyi idő kevés lett volna a teljes elkészítésre, ezeket Péter előkészítette. Marha - kétféle, szárnyas - kétféle, vad és hal alaplé. Szó volt arról, mi a különbség 2 marha vagy 2 szárnyas alaplé között - ugye hogyan indítjuk, hogyan készül, mennyi ideig, csak szűrjük vagy derítjük is, stb. Készítettünk bisque-et, ehhez bemutatta Péter a homár előkészítését is. Szó volt - illetve csináltuk is - a mártás sűrítéséről, fényesítéséről, a rántás (itt most roux, vaj:liszt 1:1 arány, 8 órán keresztül "főzve") használatáról. Lesz folytatása még az előadásnak, hiszen ez csak egy kis része volt a témának. Sokat jegyzeteltünk, és sokat tevékenykedtünk, zseniális mártások születtek - amilyenekkel eddig nem sok helyen találkozhattam sajnos itthon - némi összedobott "körettel", hogy mégse magában kóstoljuk ezeket. :)

pacemaker · http://steev.extra.hu 2011.03.11. 00:23:09

@ehran: milyen érdekes felvetés... egyeztetni seggfej külföldi celebek miatt...
tudod nekem sikerült idegen nyelvek tudása nélkül is egyeztetnem, milyen ételeket főzzek "seggfej külföldi celebeknek"...
minden gond nélkül elkészítettem az ételeket:
Elisabet Taylornak és Richard Burton-nak (rúzscsókos fotó Lizitől... na meg utaztam a rolls royce-ukban)...
Raul Castronak (elvittem szánkózni... meg néhány pesti kocsmába vacsora után... és még megvan a sörnyitó, amit tőle kaptam)...
Brezsnyev "elvtársnak" (vodkáztunk együtt vacsora után)...
Eduard Sevarnadzenak (azóta tiszteletbeli grúz vagyok... a mai napig őrzöm a grúz sapkát, amit kaptam tőle)...
II. János Pál pápának (személyes áldása van rajtam)...
Sofía de Grecia y Dinamarca királynénak (tőle "csak" egy spanyol legyező az emlék)...
Diana Rossnak (megölelt és megcsókolt)...
és még sorolhatnám a seggfej külföldi celebeket egy darabig...

hány nyelven is kellett volna tudnom beszélni?...

elárulom neked... már feltalálták a tolmácsot! :)))

na hagyjuk Piroskát álmodni... hátha jön a nagy farkú farkas... :)))

ez a szakma nem akvarisztika... lehet, hogy ott szükség van nyelvtudásra... hátha egy délamerikai Polycentrus schomburgki, vagy egy Microglanis iheringi csak spanyolul tud veled kommunikálni...

ehran 2011.03.11. 00:43:17

@pacemaker: És fogalmad sincs, mennyivel elegánsabb lett volna, ha Te személyesen, a saját nyelvükön beszélhetted volna meg velük a dolgokat, válaszolhattál volna nekik a dicséretre (feltételezem volt). Mielőtt nagyon belelovalnátok magatokat a dologba, itt a rovar-bogár eset áll fenn, nem úgy van ám az értelmezés, hogy seggfej az a külföldi, aki idejön hozzánk az étterembe, hanem hallottunk már pár olyan celebről, aki faksznizott a szálloda konyháján, hogy ő csak a saját ki tudja milyen misztikus étrendje szerint hajlandó étkezni, és hogy ezt vegyék figyelembe.
Jah, feltalálták a tolmácsot is, de tudod azért azt kétlem, hogy olyan nagyon sok nyelvre lenne szükség, hogy szót érts több országból származó külföldiekkel, mert a zömük egész jól beszél angolul. Tudod, nekik nem derogál.
De azt hiszem, a fő érv az idegen nyelv mellett nem ez volt a felsorolásomban, hanem a továbbképzés - örülök, hogy ezt semmibe vetted. Pedig állítólag Te erre nagy hangsúlyt helyezel, persze biztos ez is megoldható magyarul, meg különben is, mit tudhatnak azok a hülyék ott külföldön, amit mi nem, nem igaz? ;)
Tiszta ciki, de igen, az akvarisztikában sem árt, ha beszél idegen nyelvet valaki. Pl. megérteti magát az Interzoo-n, amit két évente tartanak, és a világ egyik legnagyobb hobbiállat-kiállítása, és amire ki is jártunk/járunk rendszeresen, hogy képben legyünk az újdonságokkal.
Azért mekkora lol már, hogy felnőtt, értelmes(?) embereknek meg kell magyaráznom, miért a _saját_jól_felfogott_ érdekük nyelvet tanulni. Na tipikusan ide kívánkozna a közhely, miszerint ezért tart itt ez az ország... ;)

Baalzebub 2011.03.12. 21:49:15

Hát én megmondom őszintén a két kezem összetenném ha egy jó szakember tanitana ugy hogy normális körülmények között.....
csak én nem élnék vissza vele:(

Alfonso001 2011.03.17. 19:20:06

Most , akkor lehet, hogy sok embernek nem fog itt tetszeni , de akkor is elmondom .Egy szakács ha tényleg egzisztenciára törekszik,nem pizzériában ,valamint kiszállítós lebujokban akarja letölteni a szakmai éveit , akkor , igenis beszéljen legalább egy nyelvet, a mai világban ez szinte alapkövetelmény ....

Mellesleg a panaszkodások közepette, ha mindenki csak annyi időt töltene akár nyelvtanulással, akár szakmai továbbképzésével,másként állnának a dolgok....

Igen külföldi séf jőn , mert hivják,ezzel együtt kell élni nem pedig lázadni ellene ....

Alfonso001 2011.03.17. 20:19:29

volna, ha Te személyesen, a saját nyelvükön beszélhetted volna meg velük a dolgokat, válaszolhattál volna nekik a dicséretre (feltételezem volt). Mielőtt nagyon belelovalnátok magatokat a dologba

Ehran, hidd el külföldi munkáim sorn , még ha nem is voltam a Ö konyhájuk szerint szakmailag a toppon , megbecsültek , mert beszéltem a nyelvet, viszont hatalmas kártyacsatákat vívtunk..)))
Egy nyelv megtsanulására ösztünzés lehet a kártya vagy a nők , nos én mindkettőt ötvöztem,de nagyon jók voltak a hétvégéim...

Alfonso001 2011.03.17. 20:23:34

@ehran: Azért mekkora lol már, hogy felnőtt, értelmes(?) embereknek meg kell magyaráznom, miért a _saját_jól_felfogott_ érdekük nyelvet tanulni. Na tipikusan ide kívánkozna a közhely, miszerint ezért tart itt ez az ország... ;)

Szlovákiában minden sztatisztikag számolt másfeledik ember beszél egy nyelvet , a románoknál, a nyelvrokonság miatt adott esetben , bizony többet.
Akkor itt ahol a nobel dijasok 70% ka ált , melynek természetesen 80 % zsidó származású volt, miért nem képesek minderre?

Lehet gondolkodni , gondolkodjatok, hőrgés helyett nem jobb egy kis nyelvi utánképzés?

Alfonso001 2011.03.17. 20:24:37

@Alfonso001: ha valaki nem értené meg , akkor a 70% 80% .-éka

Alfonso001 2011.03.17. 21:03:12

@pacemaker: István , azóta változtak sajnálatosan a dolgok.

Én annak idején nagyon sok szenvedést átéltem, azonban sokszor olvastam Dávid Sándor könyvét , mely egy interjú volt Kuruc Antallal,sokáig tartotta bennem a lelket.

Csak sajnos ma már rá kell döbbenni ,hogy a világ nagyban változott,és hogy úgy mondjam ,sajnálatosan hátrányára, így , hát az elsődleges dolog az alkalmazkodás, a beépűlés

Koch 2011.03.17. 21:13:51

@Alfonso001:

ehran-nal nem kell foglalkozni, ahogy egy közös barátunk nevezte, Ő egy "troll"!

Viszont, billentyűzet ide, billentyűzet oda a nyelvtani problémákkal meg kell és meg is lehet küzdeni.
Ha magadtól nem megy, le lehet tölteni helyesírási programokat, amik a vessző, vagy a -kisbetű,-nagybetű bajokat is megoldhatja.
A Windows-ban pedig "csak" be kell állítani!

Írom, mindezt azért, mert nem csak az írással van a baj, hanem az olvasással, a szövegértéssel is.

Utoljára írom le!
Igazad van és ehran-nak is igaza van, de nem erről szól a dolog!
Nem a nyelvtudással, nem a nyelvtanulásról szól!

Ha én külföldre megyek, akkor feltétel az angol és/vagy német nyelvtudás.
Azért Magyarországon, Budapesten nehogy nyelvtudás legyen a követelmény egy szakácsnak!

ehran 2011.03.17. 21:33:50

@Koch: Ha már meg lettem szólítva:
Mi van aranyom, érvek helyett jó a személyeskedés is? ;) De a beszámoló a mártáskurzusról egy "trolltól" is jól jött volna? Te, hallottad, a kínain állítólag gerincet is árulnak már. :D
Amúgy ha grammarnácit akarsz játszani akár Alfonsoval szemben is (ami kommentek esetében nem túl etikus), rossz példákért nem kell ám a szomszédba menni, akad a Te írásodban is.
Leírom: nem értem, miért van bajod azzal, hogy vendéglátói szegmensben _bárkitől_ is elvárják a nyelvtudást. Még indokokat is hoztam, miért lehet rá szükség akár egy szakácsnál is. Erre jössz azzal, hogy nem erről van szó. Hanem arról, hogy nehogy már követelmény legyen Mo.-on a nyelvtudás. Vicces vagy. :D
Egyébként rövidre zárva: azt is feltételként szabhatná a munkaadó, hogy hullahoppozni tudj, durván fogalmazva "semmi közöd hozzá", legfeljebb nem mész oda dolgozni. Ha baromság amit kér, akkor senki nem fog, és kénytelen lesz átgondolni az igényeit. Amúgy két jelentkezőből, ha egyformák a szakmai kompetenciáik, akkor én is azt venném fel, aki pluszban beszél nyelveket. Ahogy mindenki. Ez csak Neked meglepetés ám.

Koch 2011.03.17. 21:59:05

@ehran:

"De a beszámoló a mártáskurzusról"
Mártáskurzusról nem volt szó!
Engem a "kurzusotok" nem érdekel, ki az a Várvízi?
Arra gondoltam, hogy úgy kezded: kinyitottunk két sört, ezt meg ezt készítettünk és jól eldumáltunk a kaja mellett. A szakmát hagyd, vidd a "bűvösre".

Bár nem terveztem a "nyelvtannáci" szerepet betölteni, továbbra sem szeretném, nem is fogom!
De szerettem volna felhívni a figyelmet arra, hogy először a Magyar nyelvvel kapcsolatban kéne rendet rakni és utána lehet lobbizni a külföldről importált "gazdáitoknak"!

ehran 2011.03.17. 22:31:16

@Koch: "Engem a "kurzusotok" nem érdekel, ki az a Várvízi?" vs. "A Te neveidről Kb:. az a véleményem mint a Étrend bagázsról, legfeljebb más okok miatt, de a végeredmény ugyan az." Gratulálok.
Ha meg nem érdekel itt a szakma, végképp nem értem, minek kellett volna a beszámolóm a mártások készítéséről?

"...utána lehet lobbizni a külföldről importált "gazdáitoknak"!"
Hát ezzel sikerült ügyesen mellélőnöd, mert az államnak dolgozom. ;)

Alfonso001 2011.03.18. 05:44:22

@Koch: Bocsánat,de nem hinném, hogy az én szövegértésemmel mármilyen fajta probléma lenne.

Amikor ez a topic elkezdődött,akkor elkezdetétek szídni Delgado-t és társait, hogy minek jönnek ide.
Igen lehet hogy sztárséfek de ök legalább el tudták adni magukat.Ebben a szakmában a pr többet számít,vagy esetleg adjam meg annak az önjelölt séfnek a nevét,akinek hogy bekerült lapokba, megvan a marketingje , nekem köszönheti, holott egy kis seggdugasz.

Visszatérve , egy munkáltató olyan feltételekkel fog akárkit is alkalmazni ahogy neki tetszik, és ha megkövetel bizonyos idegennyel tudát,akkor nem kell felháborodni,ezt kéri ha nem tudod teljesíteni , vagy elkezdessz azon gondolkozni , hogy mégis csak tanulni kellene mellette egy keveset, vagy hőzöngtök,hogy a külföldiek így meg úgy.

Mellesleg a helyesírásomért elnézést kérek, néha eléggé bele tudok lendülni egy témába.

alexchef 2011.03.21. 01:01:13

Sziasztok!!
Elöször is elnézést hogy bele szólok,de elszomorit ez a acsarkodás ami itt és a országra jellemzö!!!A külföldi sztár chéfekröl röviden egy történet. 1998-ban Gerbeoth kétoroszlános kút nevü étterme /ma Onix és a héten kapott Michelin csillagot/ hirdetett szakács állás interjút.Akkor svájci tulajdonú cég,svájci központi chéfje vette fell a jelentkezöket.Bementem állás interjúra és egy bizottság hallgatott meg.Mivel szimpatikusnak tartott a chéf tolmácson keresztül kérdeztem mikor jöjjek próba melóra,erre elnevette magát és azt mondta hogy nekem ilyen szakmai múltal álljak be dolgozni és fözzek!!A lényeg!! A saját hazámba egy külföldi
chéf sokkal jobban bizott bennem mint a saját honfitársam!!Na ennyit a külföldiekröl.

Alfonso001 2011.03.21. 18:04:05

@alexchef: Teljesen igazat adok neked Alex...

Ök nem a stófákra kiváncsiak,hanem a tényleges tudásra amit produkálsz egy elbeszélgetés során, ez a mai napíg így van külföldön is, igaz én csak spnyaolországi valamint izraeli példákat tudok hozni,ahol dolgoztam .

A Nyugati Térnél van egy Étterem ,pontosabban többi is, de konkrétan egy az amire célzok.

Hogy engem miért is vettek fel annó oda, nos talán mert igaz,hogy elötte egy kiszállításos étteremben dolgoztam külföldi hazatértem útán, viszont a tulajsdonoshoz a saját anyanyelvén / Héberűl,pontosabban Ivrít nyelven/ szólltam.

Viszont,velem párhuzamosan több embert ís behívtak próbára,egy beszélgetés alapján.Természetesen sokan kiestek, nagyobb volt a fűst mint a láng,ahogy mondani volt szokták)))
Többszőr mondta, hogy aki ílyen életrajzal jelentkezik,mint amilyet egyesek kreáltak,vagy kreáltattak maguknak,attól elvárja hogy inteligensen legyen átlátóképességük,vagyis teltelálják magukat.Az nem zavarta, hogy máshogy tálalt mint ahogy szoktak , vagy másképpen de hasonlóan készítette el a sztenderteket,csak azt nézték ki mennyire okos, hogy a rendeléseknél,az ételkiadás előtt,mindezt a fejében lejátsza.

A külföldiek, nem fognak abba belekötni , hogy próbanapon egyvalaki máshogy csinálja, lássák benne a kreatívitást,a problémamegoldó képességet, és akkor elkövetkezik az a mondat a műszak végén, hogy "holnap be tudsz e jönni?"

Sokan mocskolják a külföldi séfeket,tulajdonosokat holott sokkal nyítottabbak, és objektívebb az átlátóképességük...

Az azért remélem sok mindenkíben felvetőtőtt,hogy,amíg itt a búsulkodásba menekülnek emberek,ezzel az erővel, egy nyelvet lassan,de bíztosan elsajátithatnak.

Legalább,száz mondatot tanuljon be,az adott , ember és akkor már eleve jobb lesz a megítélése.

Nekem,csak pozitív tapaszta
süti beállítások módosítása