Egy kis vicces poszt, ami mégis nagyon komoly!
A mai helyzetet jól tükröző ironikus hirdetés az expressz.hu honlapról!
 
 
 
"........30 éves szakács 40 év gyakorlattal állást keres!

 

Tanulmányaimat külföldön végeztem kizárólag Michelin csillagos Séfek keze alatt!

 

A klasszikus Magyar konyha születésemtől kezdve a véremben van!

 

A pizzázást 4 évig Olaszországban tanultam!

 

Két évet töltöttem Mexikóban 7 csillagos szállodában és két évet Franciaországban majd Dubai szállodái következtek!

 

Kínában 3 évet dolgoztam husiszakácsként!

 

Az országok közti távolságot óceánjárókon tettem meg ahol szintén sokat dolgoztam!

 

A Magyaron  kívül még 4 nyelvet beszélek anyanyelvi szinten!

 

Mindemellett  kiválóan értek a villanyszereléshez és a vízvezeték szereléshez!

 

Eldugult  lefolyó ,szétolvadt biztosíték nem probléma!!

 

Ha számítógépet kell kezelni az sem probléma!

 

Bill Gates kiváló tanárom volt!

 

Tudásomat szeretném itthon is kamatoztatni!!

 

Olyan munkahelyet keresek ahol legalább 14-16 órát dolgozhatnék naponta a hét minden napján mert nem szeretek otthon lenni!

 

Ha esetleg akad közben valami kerti munka ,terasztakarítás stb. azt is vállalom!

 

Bérigényem csekély beérem minimál bérrel plusz két sőr naponta!

 

Alkalmi könyvem már nincs mert lejárt de van Startkártyám ezzel is csökkennek a költségek!

 

Ha esetleg így nem felel meg beérem 4 órás munkarend  bejelentéssel!

 

TB-t nem kell utánam fizetni mert úgysem vagyok beteg soha és szabadságra sem szeretnék menni!

 

Amennyiben ön legalább 20 éves igen tapasztalt üzletvezető és komoly megfontolás után úgy döntött ,hogy be szeretne hívni az 5 lépcsős felvételi első  vizitjére kérem küldessen nekem üzletvezető helyettesével egy email-t!

 

 

 

Minden levélre válaszolok !

 

 

 

Köszönettel!

 

Tutiszakács......." (sic)

A bejegyzés trackback címe:

https://szakacslennek.blog.hu/api/trackback/id/tr292774214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alexchef 2011.03.27. 10:41:38

Gratulálok!!
Akárki irta le, le a kalappal!!
A sok szemétládának tényleg ilyen szakács kéne!!

Domenique 2011.03.27. 15:16:48

20 éves igen tapasztalt üzletvezető...

Hát véleményem szerint aki egy melegkonyhás vendéglátóipari egységet vezet,mindenképpen kell , hogy legalább középfokú szakácsismeretekkel rendelkezzen.

Ezzel szemben mi is a jelenlegi helyzet? milyen üzletvezetők is víritanak a posztjaikban ,?

T9bbsége a szakmához ténylegesen nem értő úriember hasonlat.
Kalkulálni nem tud, nem kreatív , a helyzetet nemcsak kihasználni nem tudja,hanem egyenesen bűszke arra,és a saját sikerének könyvei el ennek elszalasztását.

Persze egy papa mama kedvencétől 25 évesen botórság lenne többet is fetételezni.
Vagy esetlegesen a másik fajta,szoláriumozott ribit , vagy szobafestő-mázoló szakmunkásból avanzsált "szakambert" kinevezni irányítónak?

Ez a fentebb irt két kitériumnak is beillő hasonlat , sajnálatosan a vendéglátóhelyek közel 70%.-ára igaz....

Mit is tehet ellene az ember? semmit , nyilvánvaló az a tény , hogy ezek az emberek a szerintük öket megillető helyre nem véletlenségből kerültek...

alexchef 2011.03.27. 22:13:06

@Domenique: Az a 70%-ék nagyon enyhe becslés szerintem!!!!Ti emlékeztek arra a idöre amikor még CSAK VENDÉGLÁTÓ VÉGZETSÉGEL LEHETTEK ÜZLETVEZETÖK!!Ez a üzletvezetöi két éves iskola volt!!!Most a nagy szabadságnak ez lett az eredménye!!!

Domenique 2011.03.28. 10:34:03

Igen , nem is volt az rossz korszaka a vendéglátásnak , Apám rendelkezik szakács végzettséggel mégsem volt az soha, viszont a Kelet-Pesti V.I.V.-nak volt prominens munkatársa controlling szinten .

Nekem pld megvan a szakirányú végzettségem erre, minthogy két helyen már voltam ilyen pozicióban,mindkettőnél érdekes volt , hogy pont egy kis bugris sehonnai üzletvezető utánzat nem tette nyereségessé , az egységüket.

Fejben gyorsabban kell kalkulálni , mint ahogy leirnád)))aki erre nem képes az mennjen festő mázolónak vagy valami hasonló szellemi műhely területére.

Pld én , nem végeztem el azt a két évet csak hozzácsapattam szimnte mint fakultatív tantárgyat.
Ha az embernek az esze a helyén van , akkor ennyi idő is elég, ha nem akkor taníthatják akár 10 évig is , egy megrendelést nem fog precízen teljesíteni.

A másik dolog a hölyeség teteje , szakács munkakeresésekre vonatkozódik.
Fényképes önéletrajz, ennek alapján abból a 100 életrajzből kiválasztanak 10 et hogy behívják, a legcsicsásabbat, és a leg nagyottmondóbakat.

10 ből 8 echte kamú.
Behívják,felveszik ez,valamint egy két óra munkája alapján, ilyenekor természetesen semmit nem fognak megtudni, sem a kitartásáról , gyorsaságáról,sem a munkamoráljáról az illetőnek.

Nem így kell ezt csinálni ,Én úgy csináltam , hogy feladtam egy hírdetést,kizárólag személyes találkozást szorgalmaztam,adott napon 10-16 óráig.
Leültünk , mielött megtekintettem volna az önéletrajzokat, fejenként feltettem mindenkinek 4 kérdést, ilyeneket, mi az a jóasszony ragú,hogyan készíted, Bélszín Budapest,mi az a legírozás, és mire kell vigyázni , mi a hökiegyenlítés , mi a szerepe.
Magam is megdöbbentem azon , hogy állítólag kiválló szakácsok ilyen alapdolgokat nem tudtak , akkor hogyan bízhatok meg bennük ha az alapok hiányoznak.

Látjátok milyen egyszerü a szürőrendszer.
Mellesleg,mindkét szakács akiket felvettünk 30 on felül vlt , az egyik 36 a másik 51 éves volt .
Mindkettő,vékony,szikár,mely pozitivumot jelent a konyhai munkában ..

Koch 2011.03.28. 11:51:05

@Domenique:

"Nem így kell ezt csinálni ,Én úgy csináltam , hogy......."

Hát szerintem ez sem vezet sokra, ebben az esetben megtalálhatod a legnagyobb lexikális tudással rendelkező szakácsot.
Nem beszélve az említett 100 jelentkező személyes megjelenését EBÉD időben.

Persze mindez attól függ, hogy ki az elbíráló.
Ha a 20 éves hozzá nem értő, délben ráérő tulajdonos és/vagy üzletvezető?
Akkor még használható is lehet.
Számára.

Az utolsó mondatoddal sem biztos, hogy mindenki egyetért, bár az ellenkezője sem lehet igaz.

Koch 2011.03.28. 11:52:10

@Domenique:

"Ha az embernek az esze a helyén van , akkor ennyi idő is elég, ha nem akkor taníthatják akár 10 évig is , egy megrendelést nem fog precízen teljesíteni."

EZ A MONDAT NAGYON A HELYÉN VAN!!

alexchef 2011.03.28. 22:36:35

@Koch: Szia!
Most olvastam hogy május 1-töl feloldják a szabad munkavállalást korlátozását Ausztriába és Németországban!!Kiváncsi vagyok hogy fogják elszipkázni a Magyar vendéglátósokat az EU.???Lessz még nekünk melósoknak kánaán a sok szemétládával szemben!!!

pacemaker · http://steev.extra.hu 2011.03.29. 08:26:22

@Domenique: Volt már részem így "felvételizni"... kaptam a kérdéseket... aztán a válasz az volt, hogy ő másképp tudja... pl. a Budapest bélszinnél: szerinte az egy gombás zöldborsós lecsó... és ne mondjam neki, hogy abba libamáj is kell...

mert szerintem így készül (lehet vitatni:)))
:
A kolozsvári szalonnát, gyöngyhagymát, TV paprikát, gombát, paradicsomot, és a libamájat nagy kockákra kell vágni, úgy 1 - 1 és fél cm-esre... és ebben a sorrendben, a szalonna zsiradékában (nagyjából 2 percenként a következõt hozzáadva) közepes lángon, állandó kevergetés közben össze kell õket pirítani...
amikor minden benne van, akkor kicsi só, frissen õrölt feketebors és kevés pirospaprika az ízesítés (ízlés szerint mehet bele egy kevés zúzott fokhagyma is), majd addig kell tovább pirítani, amíg a máj át nem párolódik...
vizet nem szabad ráönteni, a paradicsom leve, amit kienged magából, elég hozzá...
a zöldborsót külön sós vízben (vagy húslében) meg kell fõzni...
tálalásnál alulra kerül a lesütött szelet hús, félig ráöntve a ragu, és végül a tetejére szórva a fõtt borsó...

leírtam már párszor... az utóbbi években a főnökeim között volt hajóskapitánytól kezdve rendőrig minden... csak a szakmához értő, szakmánkat tanult ember nem...
annyiszor hallottam:
anyám(nejem, nagyanyám) nem így szokta ezt főzni...

Domenique 2011.03.29. 10:04:03

@Koch: Bocsánat,de nem tudod , hogy miélrt jelöltem meg egy ilyen időpontot, a helyzetfelismerő képesség miatt,aki veszi a lapot ,Ő nem az ebédidőben fog jönni,
pláne arra vonatkoztatva, hogy számithat,a nem egyedüli megjelenésre .

Tudod ez olyan dolog, hogy valakit aki hirdetést ad fel , és az expressz miatt fél fettőkor jelenik,meg ,
nos azt a hírdetőt nem igazán etikus hajnali ötkor "bezaklatni"', hogy az állás vajon aktuális e még.
Mellesleg nem volt telház , mert akkoriban a kiszállításra volt öszpontosítva a profitmaximalizálás.
A bennti helyíségben 5-6 asztal volt foglalt.Kiváncsi voltam tényleg ki az akiben annyi intelligencia nem szorult, hogy megkérdezze , hogy visszajöhetnék e később, betartva az udvariassági formulákat, hiszen a vendég sem szereti, ha vele szenben 10 búsképü emberke foglal helyet,életrajzot szorongatva.
Monndcsak Koch , végső soron milyen kreativitást várhatok egy olyan embertől aki tapló módjára megjelenik egy olyan helyen ahol a forgalmat nem ismerve , viszont talán a tapasztalatai alapján elképzelhetőnek tartva,azt,hogy talán mégsem vagyunk üresben ebédidőben.Beront és a vendégeket szarba sem véve kérdezősködik, úgy , hogy mellette egy másik helyíség is van .
Mert volt ilyen kettő is közöttük, paraszthanggal ordibáltak szinte, hogy itt meg ott dolgoztak,meg ök milyen jók is.Most te mit tennél Koch a jelen helyzetben .

"Az utolsó mondatoddal sem biztos, hogy mindenki egyetért, bár az ellenkezője sem lehet igaz."

Jó ez arra vonatkozott, hogy Én a saját privát véleményemet hangoztatva leirtam , azt , hogy ez nem privilégium, nem kizáró tényező,csak előnyt jelent.
Nemcsak nálam máshol is .

Igen kezdjük azzal,hogy talán próbanapon nem illő , egyből jól bezabálni,utánna már kicsit elpilledve munkához látni,lehet hogy vidékről fejött szakácsok nagy részénél,és ténylegesen megkülömböztetett tisztelettel a kivételnek,ez a viselkedés dívik, azonban itt nem .

Domenique 2011.03.29. 10:04:34

@Koch: Bocsánat,de nem tudod , hogy miélrt jelöltem meg egy ilyen időpontot, a helyzetfelismerő képesség miatt,aki veszi a lapot ,Ő nem az ebédidőben fog jönni,
pláne arra vonatkoztatva, hogy számithat,a nem egyedüli megjelenésre .

Tudod ez olyan dolog, hogy valakit aki hirdetést ad fel , és az expressz miatt fél fettőkor jelenik,meg ,
nos azt a hírdetőt nem igazán etikus hajnali ötkor "bezaklatni"', hogy az állás vajon aktuális e még.
Mellesleg nem volt telház , mert akkoriban a kiszállításra volt öszpontosítva a profitmaximalizálás.
A bennti helyíségben 5-6 asztal volt foglalt.Kiváncsi voltam tényleg ki az akiben annyi intelligencia nem szorult, hogy megkérdezze , hogy visszajöhetnék e később, betartva az udvariassági formulákat, hiszen a vendég sem szereti, ha vele szenben 10 búsképü emberke foglal helyet,életrajzot szorongatva.
Monndcsak Koch , végső soron milyen kreativitást várhatok egy olyan embertől aki tapló módjára megjelenik egy olyan helyen ahol a forgalmat nem ismerve , viszont talán a tapasztalatai alapján elképzelhetőnek tartva,azt,hogy talán mégsem vagyunk üresben ebédidőben.Beront és a vendégeket szarba sem véve kérdezősködik, úgy , hogy mellette egy másik helyíség is van .
Mert volt ilyen kettő is közöttük, paraszthanggal ordibáltak szinte, hogy itt meg ott dolgoztak,meg ök milyen jók is.Most te mit tennél Koch a jelen helyzetben .

"Az utolsó mondatoddal sem biztos, hogy mindenki egyetért, bár az ellenkezője sem lehet igaz."

Jó ez arra vonatkozott, hogy Én a saját privát véleményemet hangoztatva leirtam , azt , hogy ez nem privilégium, nem kizáró tényező,csak előnyt jelent.
Nemcsak nálam máshol is .

Igen kezdjük azzal,hogy talán próbanapon nem illő , egyből jól bezabálni,utánna már kicsit elpilledve munkához látni,lehet hogy vidékről fejött szakácsok nagy részénél,és ténylegesen megkülömböztetett tisztelettel a kivételnek,ez a viselkedés dívik, azonban itt nem .

Domenique 2011.03.29. 10:21:31

@alexchef: LÁtod , Pista , erre mondtam , hogy tényleg az a jó üzletvezető egy 50-50% bev.%. rendelkező helyíségben , aki egy kicsit is ért hozzá.

Annyit azért viszont minden üzletvezetőtől , aki tényleg ilyen fajta szürést alkalmaz, elvárható lenne , az , hogy a Pethő féle könyvet egy kicsit megtanulgassák.

Ez a Bélszín Budapest receptet amit te leirtál mit gondolsz még hanyan tudják? vagy azt hogy a Jóasszonyhoz eredetileg gyöngyhagyma kell stb stb...

Nem is ez a lényeg,hanem az , hogy elmondja normálisan , megkérdezem erre a legutolsó helyeden hogyan készítettétek ,vagy hogy szoktad ,és ha már ugy kezdi, hogy felteszem a lecsút rá a májat vagy mikróban megcsinálom, akkor ez egy kicsit furcsa lesz, ha viszont elmondja hogy hogy kellene , azonban költségtakarékkosságból , mely domináns túlélési látforma a vendéglátósoknál, miatt csinálta ugy hogy lepiritja a csirkemájat, liba helyett)))utánna a többit akkor elfogadom.

Másik dolog, itt nem csak a lexikális tudásról van szó, ismerek olan szakácsot , aki igaz hogy a Pethő könyvet megtanulta,de nemon jú érzékkel rendelkezvén kijárta a ranglétrát,és profi lett.
Vagy ismerek olyat is akiknek van szakmai múltjuk, nem is kevés 50 év felettiek, azonban folyton ripacskodnak osztják a nem létező eszüket,lenéznek mindenkit,a mosogatóval nagyszájuskodnak stb stb ,viszont "javukra szól" hogy pocsékul főznek.)))

Itt nem az volt a lényeg , hogy a lexikális tudásáról tanúbizonyságot tegyen elöttem , hanem kiváncsi voltam a problémamegoldó képességekre is,ezért voltak olyan kérdések, hogy mit csinálnál ha......
Az a kettő emberke akit felvettünk , tényleg nagyon profi, viszont egy harmadikat is be kellett hívni,életrajz alapján , megesik ha a fönökasszony csokósáról van szó,mindent összezavart , órákat takarították a gányt...,kétszer küldtek vissza ételt , hogy nézzék már meg, az egyik egy egyszerü rántott szelet volt ,megmutattuk elötte neki a fritut, hogy mennyin süsse, mondja , persze ok ok... erre felvette majdnem 220 ra , hogy gyorsabban megsől, miközben az sült salátázott , melynek következményeképpen az összes használt öntetünk részben a falon ,részben a fém asztalon végezte...Kiemelte a kosarat, és gondolta szépen letálal,a találas megvolt, ami utánna jött......

pacemaker · http://steev.extra.hu 2011.03.29. 22:16:24

@Domenique: Nem Alex vóóót, aki beírta, hanem én... bár dolgoztunk együtt egy jó ideig...
és költséghatékonyság ide-oda... a Budapest bizony CSAK libamájjal Budapest... így találták ki annak idején... a többi silány utánzat (sorolhatnék még jó párat... turista átvágóst)...

A többire annyit reagálnék (és már leírtam sokszor)... hogyha meglátják (megtudják), hogy 56 éves vagyok, már nem kellek...

pedig (az elmúlt pár hónap alatt előfordult többbször is), hogy nagyobb 2-3 X több) vendéglétszámot szolgáltam ki egyedül... minőségre is figyelve... mint a szabadnapjaimon engem helyettesítő KÉT fiatal szakács... és még rend is volt a konyhán... jaaa... és közben előkészítettem mindent másnapra is...

én tudom (és alkalmazom) az összes új "trendi" technikát (sous vide, konfitálás, pacojet), ha a technikai feltételek adottak... ötvözöm a "hagyományos" ételekkel... stb...

de nem kellek, mert ÖREG VAGYOK!... és "relatíve" többe kerülök...

Domenique 2011.03.30. 11:03:03

Bocsánat , más helyre reply ztem , csak az sajnos nem mennt át..

moonchild 2011.03.30. 11:16:24

Csak hogy bearanyozódjon a napotok :-)) a Joblineről való a hirdetés:

Vendéglátó szakelméleti tanár

Száraznád Nevelési- Oktatási Központ,Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Pedagógiai Szakszolgálat és Gyógypedagógiai Szakmai Szolgáltató

a "Közalkalmazottak jogállásáról szóló" 1992. évi XXXIII. törvény 20/A. § alapján
pályázatot hirdet
Száraznád Nevelési- Oktatási Központ,Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Pedagógiai Szakszolgálat és Gyógypedagógiai Szakmai Szolgáltató

Vendéglátó szakelméleti tanár
munkakör betöltésére.
A közalkalmazotti jogviszony időtartama:
határozott idejű 2012. június 30. –ig tartó közalkalmazotti jogviszony

Foglalkoztatás jellege:
Teljes munkaidő
A munkavégzés helye:
Budapest, 1158 Budapest, Neptun u. 57,.
A munkakörbe tartozó, illetve a vezetői megbízással járó lényeges feladatok:
Szakács ill. Gyorséttermi és ételeladó szakmák elméleti tantárgyainak oktatása szakiskolai tanulók részére.
Illetmény és juttatások:
Az illetmény megállapítására és a juttatásokra a "Közalkalmazottak jogállásáról szóló" 1992. évi XXXIII. törvény rendelkezései az irányadók.

Pályázati feltételek:

§ Főiskola, Vendéglátás szakterület,
A munkakör betölthetőségének időpontja:
A munkakör legkorábban a pályázatok elbírálását követően azonnal betölthető.
A pályázat benyújtásának határideje: 2011. április 5.
A pályázatok benyújtásának módja:

§ Elektronikus úton Zádoryné Leiner Erika intézményvezető részére a info@szaraznad.hu E-mail címen keresztül Elektronikus úton részére a E-mail címen keresztül

A pályázat elbírálásának határideje: 2011. április 8.
A KÖZIGÁLLÁS publikálási időpontja: 2011. március 21.

Munkavégzés helye
• Budapest, 1158 Budapest, Neptun u. 57,.

Domenique 2011.03.30. 11:29:56

@pacemaker: Tudom , én is igy vagyok ezzel a leírtakkal, mindensetre meg lehet számolni , azt , hogy hány vendéglő készíti libamájjal/hízott/, nem pecsenye libamájjal a B.B.-t van aki azzal készíti, jó fekvése van megkéri az árát, ez igaz is,de legalább a vendég minőséget fog kapni.

A trendek nagyon változtak , éttermi sztendertek lettek elősorban az uralkodóak,ennek megvan az oka , elindította valamivel haraptak rá, az ételkiszállítással foglalkozó helyeken sennki sem fogja megreklamálni , hogy a B.B libamájjal készül.Mert az emberek mindezzel nncsenek tisztába, sok helyen meg nem tudják úgy belekalkulálni az árba , hogy az egy menő étel legyen , nem fogják megvenni.
Legyünk tisztában azzal , hogy a hazai közönség még nagyrészt a menniségi dominancia alapján dönt és megy el egy étterembe.

Hiába van kitéve az étlapra hogy tradiciónális recept feltüntetve az összetevőket is , nem fogják 4000 ért elvinni .
Mint ahogy változott a kijevi jércemell is ahhoz képest, ami eredetileg volt,a Cordon sem készül borjúból sok helyen,és nincsen benne gomba.
Az akinek ez a rendszer bejött mert buknak rá , és ki tudja hozni annyiből,nem fog változtatni ezen.

MOndok egy példát, Ráday utca Elsó Pesti Étterem, amikor ez nyitott ugy két és fél uszkve három éve , jelentkeztem én is szakácsnak, még meg sem nyitott , de már séf volt,segghülye sztendertekkel.
El lehet menni oda megnézni az étlapot, az árfekvés középkategoríás, nem csak a Rádayhoz mérten.az hogy miért van az hogy most is esténként max 30 % os a látogatottság az sok mindennel magyarázható.MIndesetre nem iq bajnokok dolgoznak ott jelenleg sem,engem már 34 évesen "öregnek" találtak .

Kulacs Étterem , nem az Öreg Műlleré már , a 16 dkg.-s bélszín mellé kapsz egy sem szárnyasmájat sem császárszalonnát nem látott, /piritott kolbász lecsó zöldborsó keveréket/ horror áron.kis adag igénytelen de legalább drága.
Viszont amikor én ott voltam régebben beugrós, ez mennt.

A kereslet határozza meg a minőséget, ezt lehet optimalizálni is , azonban , mindkét végleten sajnálatosan vannak túlzások is.

Van egy oldal www.etteremkritika.com, meg lehet nézni a panaszkönyvet,ebből nagyon sok embernek kitünik, hogy milyen "jó" fiatal szakácsok is vannak , akik gyakorlatilag beleszarnak a vendég igényeibe .
Főképpen az ilyen Pizzéria Vendéglők jeleskednek ebben.

Domenique 2011.03.30. 11:56:00

@moonchild: Csak hogy bearanyozódjon a napotok :-)) , köszi ...

Vendéglátó szakelméleti tanár

Száraznád Nevelési- Oktatási Központ,Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Pedagógiai Szakszolgálat és Gyógypedagógiai Szakmai Szolgáltató

Itt azért remélhetőleg nem az általános iskolába vagy az ovódába keresnek vendéglátó szakelméleti tanárt, pedig nem lenne rossz , komolyan föleg azoknak akik 25 évesen 10 év munkatapasztalattal rendelkeznek , legalábbis az életrajzuk szerint .

Ez azért is jó , mert nem elég már elkezdnei 14 éves korban , nem dehogy , hogy a gyerek hátrányokat szenvedjen ? tanítsuk már meg óvodában is főzni.

Akkor majd a hírdetések is megváltoznak .

Nagyforgalmú belváros étterem keres magára,valamint a munkájára adó szakácsot 15 éves korig.

Elvárások,min. 3 év munkatapasztalat.
Iskolai Szakmunkás bizonyítvány .
Jövőbeli Start Kártya igénylési nyilatkozat .
stb stb .

Mindez nem is olyan abszurd , ha elgondolom , hogy Mindenki Viktora ,is arról ábrándozik, következő könyve irása közben , hogy igen megkönnyítjük a tanulók dolgát , aki nem alkalmazkodik az tanuljon szakmát már kiskorában , igy majd rá lehet ereszteni 10-en éveseket a szakmunkásiparra is .

ehran 2011.03.30. 15:28:29

@Domenique: Én ugye hülye vagyok hozzá, meg nem is vagyok szakmabeli, de nem az lenne logikus, hogy a jelentkezőktől az általános alapismeretek elvárása lenne az elsődleges? Mondjuk hogy tud-e húst sütni, anélkül, hogy kiszárítaná, vagy halat, esetleg zöldséget blansírozni, jó mártást készíteni a pecsenyeléből, rétest húzni, angolkrémet készíteni, megfelelően fűszerez-e, stb. Ezek mellett nekem tök mellékesnek tűnik, tudja-e mi fán terem a Budapest- vagy Jóasszony-módra, hiszen ha az előbbiekkel tisztában van, akkor ezen konkrét recepteket már pillanatok alatt el lehet magyarázni neki, és el is fogja tudni készíteni. Vagy rosszul gondolom?

moonchild 2011.03.30. 16:14:36

@Domenique:

Engem az adott hirdetésben főként a "Főiskola, Vendéglátás szakterület" valamint,
"Szakács ill. Gyorséttermi és ételeladó szakmák elméleti tantárgyainak oktatása szakiskolai tanulók részére."
kitétel ragadott meg.
Csak nézzünk a szavak mögé. Papír köll azt kész és lehet okítani. Például hambuci eladást

Domenique 2011.03.30. 21:52:12

@ehran: Ehran , miért lennél hőlye hozzá.?

Már leírtam , hogy fejenként négy kérdés volt , ebből kettő lexikális , hogy készül a ....
A másik kettő technológiai kérdés volt.
MIt csinálnál akkor....
Hogyan süríted stb stb ....

Ezek nem ördöngösségek, vagy ha valakinek kimennt a fejéből akkor kicsit utánna kellett volna néznie , vagy alapvetően hiányosságai vannak ..akinek technológiában vannak hiányosságai , az szerinted lehet kreativ egy kohyhában ? nos ezt nem hinném.
Persze akadnak olyanok akik hatalmas mellénnyel jönnek el "állásinterjúra"

Soha nem itéltem elsőre, ha láttam az emberen hogy kreatív akkor beállítottuk, volt hogy azonnal,ruhát , meg kölcsönbe vettem neki , és én mostam ki..megérte mert egy nagyon jó szakember volt,41 évesen háromszor volt csak gyorsabb..

Visszatérve ehran , nem gondolod rosszől, mint említetted,nem vagy szakmabeli, viszont egy szakmabelinek tudnia kell alap dolgokat, nos ha azokat nem tudja az egy dolog,olykor rossz dolog....de....

Nem szeretem ismételni önmagamat, azok a kérdések arra mentek , hogy azonnal,vagy a másik nap kit lehet beállítani akár élesben is,alkalmazkodni kell a konyhához is , nemutolsósorban , tehát ha egy 150 kilós szakács jön oda ,mellényét lobogtatva hogy a mágnáskertben dolgozott, ahol köztudomásúlag,egy múszakban , min 5 szakács dolgozik, pályákra leosztva,az nem biztos hogy ezzel a testmérettel meg fog felelni egy viszonylag nagyforgalú konyhán , mely csupán négyzetméterét tekintve egy része a másnégkertnek, és nem csak a külső adottságaira céloztam ezzel.Tudod ehran én mindig is előtérbe helyeztem azokat akik egyszemélyes konyhákon dolgoztak egy kézilány segítsége melett,azért mert ott igen erős problémamegoldóképességre van szükség,mellesleg én is nagyon sokat dolgoztam ilyen helyeken, sajnos nem tudtam bejutni bomba helyekre ,nem voltam symolos, mariottos stb stb,viszont azok akik onann jöttek,sajnálatosan fájdalmasan reagáltam le a hozzá nem értésüket, a pályák sztendertizálásának a "bűvkörében" éltek még egy egyszemélyes konyhán is .

Ehran , akkor ezekkel az emberekkel mit tudnál kezdeni? beállítanád, hogy csinálja? mert nem erre alkalmasak sajnálatosan.

Domenique 2011.03.30. 22:03:54

@moonchild: Hát Mono, most mit mondjak Magyarország,Papírország.

Megtanítják öket köszönni, jah vagy , kicsit búvítsük ki a kört, és ez nem is rossz üzlet/egyeseknek/

Külsös tanár alkalmazása, aki csak arra szerződik, hogy betanítja az alkalmazottakat, a napszak szerint köszönni, illetve illendően fogadni a vendégeket, lehet nevetni de így van .
OKJ s képzéseken mi a stájsz? hmm? ugyanez, kapsz egy szép tankönyvet , mellé cd t , gyakorlati,elméleti oktatás, kezedben a papír,igen ez vagy , igen megcsináltuk .
De mit is ? lehúztunk 200 órát mint Zimány Lindácska a jogi karon ,szakácsnak és jogásznak érezzük magunkat?

Hamburger , jó is hogy mondtad, a Mc Donalds , valamint a Burger K. is nyugodtan indíthat ilyen tanfolyamakat,hogyan merjün pomes frites.-t hogyan nyújtsuk át a vendégnek stb stb ....
Ne is irjatok ilyeneket, mert elszabadúl a fantáziám....))

alexchef 2011.03.31. 00:01:53

@Domenique: Szia!!Sok mindenbe egyetértek veled,föleg az egy személyes konyhákkal kapcsolatba.Valamikor réges régen én is üzemi konyhán a Pest-Budai Vendéglátó vállalat tanulójaként gyártottam a fasirtot.Majd felszabadulás után Hotel Sylvánus,és Novotel Budapest-be voltam szakács.Kényelmes volt pár kaja 8-óra alatt szóval jó volt.De amikor kétszer annyipénzt kináltak a Amerikai úton a Noskó féle Csalogató vendéglöbe bele vágtam.Egy konyhalánnyal egyedül.Vasárnap fél 12-töl du 4-ig a agyam leszakadt annyi meló volt!!Akkor még volt pénzük az embereknek étterembe járni.Hát jó kiképzés volt ez akkor!!Egy két nagy arcú szakács müvészt bedobnám ilyen helyzetbe még ma is!!

ehran 2011.03.31. 00:52:28

@Domenique: Ha technológiákkal nincs tisztában, az tényleg cikibb. De az ezt érintő kérdések nem is zavartak, csak a többi, a konkrét receptekre vonatkozó. Azt nekem továbbra is feleslegesnek tűnik feltenni, mert egy receptet gyorsan be lehet tanítani, egy technológiát, meg ugye a hozzá tartozó rutint már nem biztos.

pacemaker · http://steev.extra.hu 2011.03.31. 01:06:41

Akkor szakmázzunk...

A kijevi jércemell:
"zsebet" vágok a jércemellbe... ami "köztudottan" már nem csirke, hanem nagyobb...
(a sorrend méret szerint: csibe, csirke, JÉRCE, tyúk, kakas, kappan)...
és nem klopfolom meg tekerem!!!!... hanem: ebbe a "zsebbe" a frissen vágott petrezselyemmel sóval és frissen őrölt borssal ízesített vajat betöltöm, majd panírozom, és vajban lassan sütve és forgatva kisütöm...

a kedvencem, Cordon bleu:

na ezt láttam már annyi féle néven kiírva, hogy gyakran visítottam a röhögéstől... cordon blue, gordon blue... sőt a balatoni büfében, most nyáron: gordon blaue...
a név a jelentése szerint: kék szalag... cordon bleu (KORDON BLŐ)...
származását tényleg legendák övezik...
az egyik szerint a XVII. századi francia konyha remeke... csak két baj van vele... akkoriban nem panírozták még az ételeket... ez későbbi bécsi találmány... a megszáradt császárzsemle egyik felhasználásának módja... valamint nem alkalmaztak bő zsírban történő frissen sütést...
a legenda szerint a szakácsot kékszalag-renddel tüntették ki... innen ered az étel neve állítólag... csakhogy... nem kékszalag-rend, hanem térdszalag-rend volt akkoriban a kitüntetés neve...
a másik... jóval valószínűbb legenda... az óceánt leggyorsabban átszelő hajó kapta a kék szalagot jutalmul... és az egyik ilyen győztes hajó szakácsa készítette az ételt a győzelem tiszteletére... és innen a név...
mi a valóság?...
a legegyszerűbb...
ez az étel eredetileg borjú-szűzpecsenyéből készül, feltekerve sajttal és pármai sonkával, panírozva és bő zsiradékban sütve... és ennek a húsnak az a tulajdonsága, hogy hő hatására (sütéskor) kékes színű árnyalata lesz... amikor felvágjuk, elénk tűnik a KÉK SZALAG...

és nincs benne gomba, soha nem is vóóót...

______________________________

az egyszemélyes konyhákról: sok ilyen helyen dolgoztam... gyakran még mosogatóm se volt (igaz Koch vagy Alex ?)... írjak róla listát?... :)))

de visszakanyarodok oda, ahol kezdtem... 56 évesen már nem kellek...

fiatal "arcok" kellenek... óóócsóééér... lehet, hogy főzni nem tudnak... lehet, hogy nem látják át egy konyha működését... lehet, hogy fogalmuk sincs a gazdálkodásról... lehet, hogy nem tudnak emberekkel bánni, és dolgozni együtt velük...
de óóóócsóak...

a vége az lesz, hogy elmegyek a francba biztonsági őrnek...
sétálgatva, felelősség nélkül... többet keresnek mint egy korombeli szakács, aki lenyom napi 12-16 órát naponta... hetente 6X... gyakran pokoli körülmények között...

jelenleg annyi órabérért "vesztegetem" a tudásomat (200 km-re a családomtól) amennyit talán még a McD- ben is meg lehetne keresni... pedig az a "szakma" alja...

ehran 2011.03.31. 12:18:17

@pacemaker: Amennyire én tudom, a panírozás nem bécsi találmány, ők is már az olaszoktól vették át.

Domenique 2011.03.31. 12:24:33

@alexchef: Hát igen, a régi szép idők..Én azt nem éltem meg, de viszont annak idején legendák öveztek egy jó vendéglőt,és ha jól tudom,,akkor csak egy két ilyen pizzás hely volt, az egyik a Napoletana,a Másik a Kis Itália, ez utóbbi nagyon sokat romlott az utóbbi időben , hiába régi dicsfényből probálni megélni , inkább csak remény,mint valóság.

Én főképpen egyszemélyes konyhákon dolgoztam,az egyikben üzletvezetőnek küzdöttem fel magam, akkor még mellesleg nem is volt róla papírom, azt később szereztem meg, csak látták , hogy bizony, azért ennek a csákónak vannak jó ötletei.
Egyszerüen hasmenésem van itt a papírmániából, mindenkinek legyen papírja , mire is , amit nem tud?
Emlékszem általános iskolában volt egy igazgatóm , nagy kommunista volt, de piszok jó pedagógus, azt mondta , hogy egy tanár aki 10 percen belül nem tud aklimatizálódni a helyzethez, és az osztály élére állni az nem tanár.
Igy van az ember az üzletvezetőkkel is .
LÁttam én már szállódai végzettséggel/ supervisor/ bebukni embereket,mít várhat egy tulajdonos el az olyan embertől akinek már az ötödik napján teljes káosz uralkodik,az állítala álláítólagosan vezetett vendéglátóhelyen.
Másra is képes vagy egész nap csak netezik,és a poró oldalaktól megrészegülve a bezárt irodaajtón keresztül átszürödő hangos FIGYMACSATTOGTATÁS ad csak némi tanúbizonyságot..

Mellesleg megnyugtatlak ,azért van még itt lóvé, csak gondolj egy kicsit bele , az emberek rászoktak a kényelemre, ezért is mennek jobban a kiszállítós éttermek.
Egy multicégnél dolgozó alkalmazottnak nem lesz ideje arra, hogy kimennjen és akár egy 40 es pausát töltsön ebéddel , elköltve az ebédjét,ezért nem ök a hibásak, ilyen a rendszer.
Egy mapi nyolc-tiz úrát dolgozó,és viszonylag jó keresettel bíró embernek, vagy házaspárnak nem lesz ideje arra, hogy elmennjen ,és egy romantikus vacsorát költsenek el a kedvesükkel,max vétvégenként.marad tehát a kiszállítás,ahol egy órán belül állítólag melegen megkapják a vacsorát ebédet stb,mindez nekik csak minimális időveszteségnek számít.
Bele kell kalkulálni a nacsaládosokat, akik gyakorlatilag nagyrészben már kiestek.
Bedölt hitelesek
Hó vége hó eleje.

Ha mindezt reálisan kiszámolod ,akkor sézreveheted, hogy nagyrészben a kiszállítós éttermek , valamint az akár randihelyként szolgáló III,II, osztályú helyek fognak viszonylag menni.
A minőségre nincsen garancia , tárgyi tudás hiányában ,ha egy kijevire azt mondod, hogy az,azonban semmi köze nincsen az eredetihez, akkor is menni fog.
Ez a helyzet.
Valamint még egy dolog amit nem illene feledni , nagyon nagy az étteremkínálat , a rendszervátás elött, amikor még virágkor volt,akkor nem volt ennyi...

Domenique 2011.03.31. 12:26:03

@ehran: Ezt én is úgy tudom,de a fene tudja....

Domenique 2011.03.31. 12:35:04

@ehran: Hát nézzd, van a hétvezér tokány állítólagosan erdélyi eredetü étel, bár ebben sem vagyok már biztos...
Három összetevőből készül,mely a tokánnyal ellentétben kockákra van vágva .
Sertés,marha,borjú.

Ha én megkérdezem valakitúl melyiket teszi bele a legelöször, és azt válaszolja hogy a sertést, mert az a legkeményebb, tudod,az már mutat valami szegénységi bizonyítványt.

Hogyan is várhatná el akárki, hogy egy steak-ot ha médiumra kérnek úgy is adja ki?

Domenique 2011.03.31. 12:56:12

@pacemaker: MOndok egy példát neked, VII Akácfa u. Pizza King ,anno elmenntem próbaórára, modja nekem a séf , erre majd még visszatérek , hogy úgy készítsem el ahogy otthon szoktam ,megkérdeztem hol a sárgarépa,megkérdezte , úgyan minek az bele , jó ok akkor nem kell nem tesztek bele.
Másodjára mivel nem tudtam hogy hol a szárazárú raktár, mível elmondta , hogy amit kérsz kihoznak neked, paradicsomot kértem hámozottat.
Kaptam egy beszólást, melyet egy ilyen nagy "séftől" aki egy arabok álltal/üzemeltetett kiszállítós étteremNabel Sad/ csak elfogad az ember , nem igaz?
Hogy a pelati, az pomodoro, ha már olaszul akarunk beszélni..huh bazzmeg gondoltam "vérprofival" van dolgom,aki azt sem tudja hogy a pelare olaszul hámozni, a pleatti meg hámozott.
Jó folytattam , megcsináltam neki,erre megkóstoltatta két futárral is , tudod, biztos ami biztos, főleg ha a futárok láncdohányosak.
Majd,elmondta hogy nem rossz de a bolognaiba nem kell répa, hanem karamellizált cukorral indituk, az ember mindig tanul persze...

Hi ebből a tanulság?
Hogy ilyen helyeken nem azt kell csinálni, ahogy tényleg kellene , csak amit egy két vendéggel megkóstoltattak,azt a bolognait mely mézédes volt,így nyert tetszést, a megrendelők körében , csak az nem bolognai, mint ahogy a 90 % az étlapjuknem nem fei a valóságot, náluk így kell.
Mindazonálltal , kicsit elgondolkodtatásra késztet,az a kijelentése, mely szerint tradiciónálisan úgy kell a bolognait készíteni ahogy ö mondta.
De ezt tudják eladni , nekik ez vált be ez a közizlés.

Mint ahogy a milánói spagettit sem úgy kezdjük mint egy pizza feltét receptet, hogy sonka gomba, mert a jól tudodm eredetileg fűstölt nyelv juliennre vágva szerepelt benne,hanem talán a készítési fokozatokat kellene alapúl venni,valamint a nyersanyagot.

Azonban Istán,ERRE NINCSEN IGÉNY

Talán más lenne a hozzállás a régebbi generációknál, ahol megcsesztette az elleőr még az elmaradt ajókagyürű miatt is a vendéglátost.

Közizlés van,nevetni fogsz , de már az utóbbi két évben is eléggé változott a felfogás , a hátrányára.

El tudod ezt fogadni?

Domenique 2011.03.31. 13:01:01

@pacemaker: "A kijevi jércemell:
"zsebet" vágok a jércemellbe... ami "köztudottan" már nem csirke, hanem nagyobb...
(a sorrend méret szerint: csibe, csirke, JÉRCE, tyúk, kakas, kappan)...
és nem klopfolom meg tekerem!!!!... hanem: ebbe a "zsebbe" a frissen vágott petrezselyemmel sóval és frissen őrölt borssal ízesített vajat betöltöm, majd panírozom, és vajban lassan sütve és forgatva kisütöm..."

Igen ez így igaz, volt egy ismerősőm,egy francia,Cristophe D. Paprika tv ,. is szerepelt Jardinette nevű Kertvendéglőben dolgozott utoljára.

Maximalista volt, tényleg mindent úgy készített ahogy kell.
Francia létére,nagyon jól ismerte a hazai ételeket.
Tudod hogy a borjút vajban szokták sűtni, ö ebben csinálta,nem margairban ,vajban .
Mágis az orrára lett koppintva hogy pazarol, holott akkor a vendéglő forgalma nagyobb volt...
Viszont a konyha semmi panaszt nem kapott , mindenki meg volt elégedve...

moonchild 2011.03.31. 19:51:37

@Domenique:

Én nem szeretném elfogadni, de ez van.
Medwe éttermi kritikái .... képbe van?
Talán archívban még fellehető a neten.
Mulatságos, de ugyanakkor nagyon szomorú.
Sajnos a magyar fogyasztási szokásokra még mindig mélyen igaz. A magyar élelmiszerek, alapanyagok mai minősége külön posztot érdemelne, de úgy vélem, hogy ezen a blogon bóklászók számára semmi újdonságot nem mondana.
Mennyiség és nem a minőség. Meg sznobizmus a köbön. Sajnos itt a magyar ugaron a focihoz, politikához, és a főzéshez mindenki ért.
Lásd baráti összeröffenés és pörkült főzés bográcsban. Mindenki szakért és a végeredmény 99% siralom.

Egyébiránt a Pizza Kinget "letesztelni" .. nos le a kalappal én nem voltam ilyen bátor. Sajnos bennem túlteng a bizalmatlanság vagy előítélet és az a bizonyos hatodik érzék is gyakorta meghatározó.

alexchef 2011.04.01. 00:18:08

Csak egy kérdés!!Medwe mért hagyta abba a teszteket??Kétszer nálam is volt ahol chef voltam.Teljesen korrekt kritikus volt.Mindig a valoságot irta le.

moonchild 2011.04.01. 11:16:53

@alexchef:

Miért hagyta abba Passz.
Azért azt tegyük hozzá hogy gasztrónómiai szempontból nem igazán lehetett etelonnak, vagy valami hasonlónak tekinteni. Igaz, ő bevallottan nem profi étteremkritikusként állt hozzá a dolgokhoz.

Domenique 2011.04.01. 19:38:34

@moonchild: Tudod mit bánok egyedül , Monochild, hogy nem volt nálam kamera, de most lehet,hogy már rajta leszek, teszek az anonimításra,az embereknek joguk van megtudni hogy mitől ,és kinek az irányítása alatt,kaptak penetrás étkeket.

Igen a szlobizmus , , sajnos ez társadalmi jelensgég, mint ahogy a köéposztály fokozatos eltünését is nevezhetném annak.

Vannak az igénytelenek,meg vannak a túlságosan nagy igénnyel rendelkező emberek a gond csak ott van , hogy az utóbbinál sokan ezt nem tudják megfizetni, ezért vágnak fel színte mindenre....

HOgy milyenek is az emberek, hogy viselkednek a kiszállításos éttermekkel? három perccel később sikerül a letálallás,beletéve a hp4 es nokiás dobozba/Hagyó Miki óta ez már legendává vállt,azóta híhom így a hp4 est)))/ futár iszoklo csak érjek oda, , közben cseng a telefon vol van az étel amit megrendeltem, nyugalom útban van már a futár elindult vele,mellesleg megjegyzem, hogy a szállítási idő 50 percre van jegyezve .
Diszpécser szól a fútárnak , nagy öröm ez neki...figyelj itt vagyok a.... sarkánál ... hogy..ba.. a k... nyád,természetesen ez nem a diszpécsernek szóllt.

A kedves megrendelő 7 percel később megkapja az ennivalóját, első kérdése, hol voltak idáig? bocsánat dúgó volt a belvárosban , / futároknak nem adnék fegyverviselési engedélyt,az szentigaz.)) / késett Ilyen formán igényt tart arra is , hogy kárpotólják öt valacsintával vagy somlóíval.....
Ezek a kiszállítások buktatói, a gulyás virtus.....

Domenique 2011.04.01. 20:04:19

@moonchild: Az volt a baj, hogy nem tesztelni menntem oda...

Tényleg kelett volna az állás, és tényleg "jól esett" hogy ilyen emberek itéletet mondtak felettem.
Mit gondolsz , miért hagytam abba 16 év útán,mert látom hogy honann jött és mívé lett.

Ez a dolog kölcs9nös, ha nincsen igény a jóra , akkor rendben, legyártjuk nektek szarból, zabáljátok meg stb...mi ennyíbúl ki tudjuk hozni , most komolyan mondom mit vár valaki ha meg vannak szorítva.

Szondy étkezde, egy retró étkezde a Szondi u.sarkán,talán az időssebbek még arra asszociálnának, hogy a régen volt népszerő Hallo Ételbár páros,esetleg a Velence Önkiszolgáló étteremhez valamelyest hasonlító kis őnkiszolgálóról van szó.
A látszat nagyon csalóka, igaz , hogy manapság a retó korszakot éljük ,ámde ne keverjük össze a vágyainkat a rídeg valósággal.
Mert mit is adnak itt...
Napi egy főzelék,azt inkább hagyjuk..
Három és négy dekára vágott húsok felöntőlében.két készétel.
Ez mind a húsok méretét kivéve megbocsájtható lenne , ámde , azt, hogy hogyan is készítik, miből,annak a homályos kődét ,csak az fedheti fel aki ott dolgozott.
Nevezetesen jómagam.

Fasírt minden nap,olyan is aki szereti a szújást, inkább azt egye , mert ebben csak glutén van nem protein, vagy teljesértékű növényi fehérje./90% kenyér/.

Ott kedves vendég megkaphatná amire vágyík,étlap szerint mindet, tápértékileg semmit..

Mindeki júllakhat , és meg ís fizetheti az árát.
Itt egy gond volt, ez a rész régen jól mennt a szondi , Rózsa sarka,azonban ezek az idők már emlúltak, már az sem segít , ha a Csarnok Ázsia üztében vásárolunk Nátruim glutamátot , és azt használjuk ízfokozó szerként,só helyett,talán hozzászoktatva az embereket,mindehez.
Nem tudodm más elköveti e ezt a gaztettnek nem minősülő,vendégcsalogató dolgot,de inenn már nem nagyon hiányízik nagyok sok, hogy a menűt a kedves BAZSU kft , kiegészítse ilyenekkel , mint anfetanol származékok a levesbe keverve,prozac/antidepresszáns/, és gyógyszertári szesz
a meggymártásba jutattva.

Ne is csodálkozzunk majd azon ha,hétvégénként nem lévén nyítva a menüre vgágyok, mint a Resident Evil zombijai készülnek megrohamozni a szondi étkezdét,az elvonási tünetektől megbolondulva átráják magukat még a rácson is hogy úgy jussanak hozzá.

Nem baj , a Tulajdonosok Bazsu,Barna et Zsuzsa ,/Haraszti Barna , Haraszti Zsuzsanna/ tudják a dolgukat,majd ök megmutatják a világnak...Drukkoljunk nekik...

Domenique 2011.04.01. 20:06:22

@alexchef: Hát alex talán túl normális volt, nem szídott sennkit, ami tényleg rossz volt azt szóvátette.

Kedveltem nagyon,vártam volna vissza.Azonban nem kérdeztem tőle, hogy ez miért nem lehetséges.
süti beállítások módosítása